अहम् ब्रह्मास्मि

  1. 20 Best Sanskrit Quotes & Shlokas With Meaning In English
  2. अहम् ब्रह्मास्मि – देशसञ्चार
  3. क्या आत्मा ही परमात्मा (ब्रह्म, भगवान) है?
  4. Bhaja Govindam – Adi Shankaracharya Verse – 21 –
  5. Bhaja Govindam – Adi Shankaracharya Verse – 21 –
  6. क्या आत्मा ही परमात्मा (ब्रह्म, भगवान) है?
  7. अहम् ब्रह्मास्मि – देशसञ्चार
  8. 20 Best Sanskrit Quotes & Shlokas With Meaning In English


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20 Best Sanskrit Quotes & Shlokas With Meaning In English

This is a collection of famous Sanskrit quotes on Yoga, Karma, and Dharma with their meaning and transliteration in English. Sanskrit is one of the oldest languages of the world and Vedic Sanskrit was a language that dominated the major part of the Indian Subcontinent in ancient times. Thus it is no wonder that Sanskrit quotes embody the essence of ancient Indian philosophy and thought. The Vedas including the oldest of them all, Rigveda, are in Sanskrit, and so are the Upanishads, and the Table of Contents • • • • • Timeless Sanskrit Quotes Here is a collection of Sanskrit quotes that are true gems of wisdom. We present you with an invaluable collection of timeless Sanskrit quotes, from the ocean of India’s philosophy, religious thought, and ancient culture. These Sanskrit quotes in many ways represent the very spirit of India, its Dharma, and Karma. These quotes have stood the test of time across thousands of years, and are relevant even today, and shall be relevant in the future too. Sanskrit Quotes | The Mahavakyas | Sanskrit Quotes In English There can be no better way to start, than with the Four Mahavakyas or great sayings. The Mahavakyas are profound Sanskrit shlokas that embody the essence of the spiritual and religious thoughts of Hinduism, especially those of Advaita Vedanta. The Mahavakyas are found in the The first Mahavakya with which we begin our list of Sanskrit quotes is taken from the Aitareya Upanishad, of the Rigveda. 1. प्रज्ञानम् ब्रह्म Prajñānam Brah...

अहम् ब्रह्मास्मि – देशसञ्चार

बिदेशका युवाहरुले समेत मन पराउने यो वाक्य र यसमा व्यक्त कुराको गहिराइ हाम्रा युवाहरुले बुझेका छन् त? मैले सोचेँ । यस्ता बिषयहरु जान्नका लागि संस्कृतको प्रारम्भिक ज्ञान भएमा सजिलो हुन्छ । हुनत अचेल पूर्वीय दर्शनका धेरैजसो पुस्तकका अंग्रेजी अनुबाद पनि बजारमा पाइन्छन्, तर पढ्ने र बुझ्ने संस्कार बसाल्न पनि परिश्रम नगरी हुँदैन । हाम्रा अस्पतालहरुले आफ्नो क्षमता भन्दा पनि बढी काम गर्नु पर्ने भएकाले यदि कोभिड–१९ ले देशभित्र प्रकोपको रुप लियो भने उपचार गर्न सक्ने स्थिति छैन । कुरा म हाल कार्यरत रहेको सिवेक अस्पतालबाट शुरु गर्न चाहन्छु । यो नेपाल भ्रमणमा आउने पर्यटकहरुका लागि बिशेष सेवा दिने अस्पताल हो । त्यसैले कोभिड–१९ संक्रमणको उच्च जोखिममा छ । हामीले त्यसबाट बच्नका लागि प्रशस्त पूर्व तयारी गर्‍यौँ। यहाँ काम गर्ने कर्मचारीहरु धेरै निपुण छन्, अनि अस्पताल प्रमुख डा. प्रतिभा पाण्डे पर्यटक स्वास्थ्यमा बिशेष दक्षता राख्नु हुन्छ । यस अस्पतालका कार्यकारी निर्देशक अञ्जु शर्मालाई म असाध्यै मन पराउँछु । वहाँ रमाइलो गर्न मन पराउने, काम प्रति प्रतिबद्ध र निपुण हुनुहुन्छ, अनि मानवताले ओतप्रोत । अञ्जुजीले केही महिना अघि मात्रै आफ्नो हातमा ट्याटू (Tattoo) गराएर खोप्नु भएको छ – ‘अहम् ब्रह्मास्मि !’ उहाँले मलाईपनि ट्याटू गर्न प्रेरित गर्दै हुनुहुन्थ्यो, तर म अलि लजाएँ । ट्याटू त धेरै युवाहरुलाई मन पर्ने कुरा हो, अनि पूर्वीय दर्शनका ‘अहम् ब्रह्मास्मि !’ को यो भाका बिश्वका बिभिन्न देशका युवामा समेत लोकप्रिय हुँदै आएको छ । हिन्दु धर्म दर्शनमा रहेका १०८ उपनिषद मध्ये बृहदारण्यक उपनिषदलाई दसौं मुक्तिका मानिएको छ र यसको रचना इशापूर्व ७०० तिर भएको अनुमान गरिन्छ । बृहदारण्यक उपनिषदमा लेखिएको थियो। अहम् ब...

क्या आत्मा ही परमात्मा (ब्रह्म, भगवान) है?

‘अहम् ब्रह्मास्मि’ - यह क्या आत्मा ब्रह्म है? आत्मा ब्रह्म है? इसे समझने से पहले यह समझना होगा है कि ब्रह्म क्या है? सनातन धर्म के कई संप्रदाय है, उनमें ब्रह्म के बारे में अलग-अलग विचार हैं। कुछ संप्रदाय कुछ कहते है तो कुछ संप्रदाय कुछ। लेकिन, ब्रह्म के बारे में, सभी संप्रदाय दो बातों पर सहमत हैं - पहला ब्रह्म सर्वव्यापक है और दूसरा ब्रह्म निराकार है। तो अब, इन्हीं दोनों पर, आत्मा की तुलना ब्रह्म के साथ करके देखते हैं। १. ब्रह्म सर्वव्यापक है :- अगर आत्मा ही ब्रह्म है, तो आत्मा भी सर्वव्यापक होगा। किन्तु, ऐसा है नहीं।क्योंकि, ' २. ब्रह्म निराकार है :- अगर आत्मा ही ब्रह्म है, तो आत्मा भी निराकार होगा। किन्तु, ऐसा है नहीं। क्योंकि, ‘ वैसे तो क्या आत्मा परमात्मा है? सनातन धर्म में परमात्मा को ब्रह्माण्ड का पालन करता कहा गया है, वे हमारे द्वारा किये गए कर्मों का फल देते है। जैसे गीता १५.१७ ने कहा‘परमात्मेत्युदाहृतः। यो लोकत्रयमाविश्य बिभर्त्यव्यय ईश्वरः॥’ अर्थात्“जो तीनों लोकों में प्रवेश करके सबका धारण-पोषण करता है एवं अविनाशी परमेश्वर और परमात्मा इस प्रकार कहा जाता है।" तो यदि आत्मा को परमात्मा मानेंगे, तो आत्मा को कर्म-फल दाता और ब्रह्माण्ड का पालन करता स्वीकार करना पड़ेगा। किन्तु, क्या ऐसा है? नहीं! हम (आत्मा) कर्म-फल दाता नहीं है, हमें १० दिन पहले किये गए कर्मों का ज्ञात नहीं है, फिर कर्म-फल दाता कहलाने की बात तो बड़ी दूर है। और फिर हम (आत्मा) ब्रह्माण्ड का पालन करता है, यह सोचना भी मूर्खता पूर्ण बात है। इसलिए आत्मा को परमात्मा कहना इस दृष्टि से उचित नहीं है। क्या आत्मा भगवान है? आत्मा को भगवान कहना भी मूर्खता है। क्योंकि भगवान सचिदानंद सवरूप, सर्वसमर्थ, सर्वज्ञ, आत्मा और म...

ADVAIDAM

Namaste and welcome to the website of Vedantic Study Group of Hindu Temple of Greater Chicago. This group was started in June 2007 by a handful of students who started to listen to the pre-recorded classes of Bhagavad Geeta by Swami Paramarthananda. Since then, this group has continued to grow and study Upanishads and other vedic philosophies under the guidance of Swami Paramarthananda. When the pandemic started in 2020, the group was at the very end of Mandukya Upanishads – just two classes short of completing the Upanishad. Due to pandemic, in person classes were suspended. Soon after we started to listen to Swamiji’s classes online, enabling other students across the globe to join and benefit from Swamiji’s teachings. So far, we have listened to many of Swamiji’s speeches given on special occasions like Guru Purnima, New Years and Maha Sivaratri. In 2021, we started to listen to Bhagavad Gita summary taught by Swamiji in Sanskrit College. Since June 2007, this group has completed the following classes by Swami Paramarthananda: • Bhagawat Gita (243 classes) • Tattvaodha (22 classes) • Atmabodha (30 classes) • Dhakshinamurti Sosthram (21 classes) • Mundaka Upanishad (38 classes) • Kena Upanishad (12 classes) • Katha Upanishad (45 classes) • Prashna Upanishads (22 classes) • Kaivalya Upanishads (13 classes) • Upadesa sara by Ramana Maharishi (11 classes) • Sad-darshanam by Ramana Maharishi (24 classes) • Taitreya Upanishad (51 Classes) • Mandukya Upanishad and Karika (81 C...

Bhaja Govindam – Adi Shankaracharya Verse – 21 –

HariH Aum Gurubhyo NamaH | Bhaja Govindam Verse – 21 पुनरपि जननं पुनरपि मरणं,पुनरपि जननी जठरे शयनम्। इह संसारे बहुदुस्तारे,कृपयाऽपारे पाहि मुरारे ॥२१॥ punarapi jananam punarapi maranam punarapi janani jathare sayanam, iha samsare bahudusare krpaya’pare pahi murare – 21 • Explanation of Pujya Swami Viditatmananda Ji Being born again, dying again, and again lying in the mother’s womb; this samsara is extremely difficult to cross over. Save me, O destroyer of Mura, through your infinite compassion. This first line, punarapi jananam punarapi maraam, describes the process of samsara. PunaH is again, jananam is birth. Punarapi jananam means being born again, punarapi maraa_ means dying again. Punarapi janani ja_hare sayanam, sleeping again in the womb of the mother. Sayanam is lying. Samsara is nothing but a repeated process of birth and death. Why does this cycle go on? It is because what I am pursuing or seeking is not fulfilled in the journey of this lifetime. Naturally, then, when I die, there are unfulfilled desires in my heart, and those unfulfilled desires make me take another birth in a suitable environment so that I can fulfill my desires. If, again, the desires are not fulfilled, the journey is not concluded in that embodiment and I give it up only to acquire yet another new embodiment. This is the reason we talk of the process of repeated births and deaths. It is because a man is born incomplete and he dies incomplete as well. The journey goes on till a total fulfilme...

Bhaja Govindam – Adi Shankaracharya Verse – 21 –

HariH Aum Gurubhyo NamaH | Bhaja Govindam Verse – 21 पुनरपि जननं पुनरपि मरणं,पुनरपि जननी जठरे शयनम्। इह संसारे बहुदुस्तारे,कृपयाऽपारे पाहि मुरारे ॥२१॥ punarapi jananam punarapi maranam punarapi janani jathare sayanam, iha samsare bahudusare krpaya’pare pahi murare – 21 • Explanation of Pujya Swami Viditatmananda Ji Being born again, dying again, and again lying in the mother’s womb; this samsara is extremely difficult to cross over. Save me, O destroyer of Mura, through your infinite compassion. This first line, punarapi jananam punarapi maraam, describes the process of samsara. PunaH is again, jananam is birth. Punarapi jananam means being born again, punarapi maraa_ means dying again. Punarapi janani ja_hare sayanam, sleeping again in the womb of the mother. Sayanam is lying. Samsara is nothing but a repeated process of birth and death. Why does this cycle go on? It is because what I am pursuing or seeking is not fulfilled in the journey of this lifetime. Naturally, then, when I die, there are unfulfilled desires in my heart, and those unfulfilled desires make me take another birth in a suitable environment so that I can fulfill my desires. If, again, the desires are not fulfilled, the journey is not concluded in that embodiment and I give it up only to acquire yet another new embodiment. This is the reason we talk of the process of repeated births and deaths. It is because a man is born incomplete and he dies incomplete as well. The journey goes on till a total fulfilme...

क्या आत्मा ही परमात्मा (ब्रह्म, भगवान) है?

‘अहम् ब्रह्मास्मि’ - यह क्या आत्मा ब्रह्म है? आत्मा ब्रह्म है? इसे समझने से पहले यह समझना होगा है कि ब्रह्म क्या है? सनातन धर्म के कई संप्रदाय है, उनमें ब्रह्म के बारे में अलग-अलग विचार हैं। कुछ संप्रदाय कुछ कहते है तो कुछ संप्रदाय कुछ। लेकिन, ब्रह्म के बारे में, सभी संप्रदाय दो बातों पर सहमत हैं - पहला ब्रह्म सर्वव्यापक है और दूसरा ब्रह्म निराकार है। तो अब, इन्हीं दोनों पर, आत्मा की तुलना ब्रह्म के साथ करके देखते हैं। १. ब्रह्म सर्वव्यापक है :- अगर आत्मा ही ब्रह्म है, तो आत्मा भी सर्वव्यापक होगा। किन्तु, ऐसा है नहीं।क्योंकि, ' २. ब्रह्म निराकार है :- अगर आत्मा ही ब्रह्म है, तो आत्मा भी निराकार होगा। किन्तु, ऐसा है नहीं। क्योंकि, ‘ वैसे तो क्या आत्मा परमात्मा है? सनातन धर्म में परमात्मा को ब्रह्माण्ड का पालन करता कहा गया है, वे हमारे द्वारा किये गए कर्मों का फल देते है। जैसे गीता १५.१७ ने कहा‘परमात्मेत्युदाहृतः। यो लोकत्रयमाविश्य बिभर्त्यव्यय ईश्वरः॥’ अर्थात्“जो तीनों लोकों में प्रवेश करके सबका धारण-पोषण करता है एवं अविनाशी परमेश्वर और परमात्मा इस प्रकार कहा जाता है।" तो यदि आत्मा को परमात्मा मानेंगे, तो आत्मा को कर्म-फल दाता और ब्रह्माण्ड का पालन करता स्वीकार करना पड़ेगा। किन्तु, क्या ऐसा है? नहीं! हम (आत्मा) कर्म-फल दाता नहीं है, हमें १० दिन पहले किये गए कर्मों का ज्ञात नहीं है, फिर कर्म-फल दाता कहलाने की बात तो बड़ी दूर है। और फिर हम (आत्मा) ब्रह्माण्ड का पालन करता है, यह सोचना भी मूर्खता पूर्ण बात है। इसलिए आत्मा को परमात्मा कहना इस दृष्टि से उचित नहीं है। क्या आत्मा भगवान है? आत्मा को भगवान कहना भी मूर्खता है। क्योंकि भगवान सचिदानंद सवरूप, सर्वसमर्थ, सर्वज्ञ, आत्मा और म...

अहम् ब्रह्मास्मि – देशसञ्चार

बिदेशका युवाहरुले समेत मन पराउने यो वाक्य र यसमा व्यक्त कुराको गहिराइ हाम्रा युवाहरुले बुझेका छन् त? मैले सोचेँ । यस्ता बिषयहरु जान्नका लागि संस्कृतको प्रारम्भिक ज्ञान भएमा सजिलो हुन्छ । हुनत अचेल पूर्वीय दर्शनका धेरैजसो पुस्तकका अंग्रेजी अनुबाद पनि बजारमा पाइन्छन्, तर पढ्ने र बुझ्ने संस्कार बसाल्न पनि परिश्रम नगरी हुँदैन । हाम्रा अस्पतालहरुले आफ्नो क्षमता भन्दा पनि बढी काम गर्नु पर्ने भएकाले यदि कोभिड–१९ ले देशभित्र प्रकोपको रुप लियो भने उपचार गर्न सक्ने स्थिति छैन । कुरा म हाल कार्यरत रहेको सिवेक अस्पतालबाट शुरु गर्न चाहन्छु । यो नेपाल भ्रमणमा आउने पर्यटकहरुका लागि बिशेष सेवा दिने अस्पताल हो । त्यसैले कोभिड–१९ संक्रमणको उच्च जोखिममा छ । हामीले त्यसबाट बच्नका लागि प्रशस्त पूर्व तयारी गर्‍यौँ। यहाँ काम गर्ने कर्मचारीहरु धेरै निपुण छन्, अनि अस्पताल प्रमुख डा. प्रतिभा पाण्डे पर्यटक स्वास्थ्यमा बिशेष दक्षता राख्नु हुन्छ । यस अस्पतालका कार्यकारी निर्देशक अञ्जु शर्मालाई म असाध्यै मन पराउँछु । वहाँ रमाइलो गर्न मन पराउने, काम प्रति प्रतिबद्ध र निपुण हुनुहुन्छ, अनि मानवताले ओतप्रोत । अञ्जुजीले केही महिना अघि मात्रै आफ्नो हातमा ट्याटू (Tattoo) गराएर खोप्नु भएको छ – ‘अहम् ब्रह्मास्मि !’ उहाँले मलाईपनि ट्याटू गर्न प्रेरित गर्दै हुनुहुन्थ्यो, तर म अलि लजाएँ । ट्याटू त धेरै युवाहरुलाई मन पर्ने कुरा हो, अनि पूर्वीय दर्शनका ‘अहम् ब्रह्मास्मि !’ को यो भाका बिश्वका बिभिन्न देशका युवामा समेत लोकप्रिय हुँदै आएको छ । हिन्दु धर्म दर्शनमा रहेका १०८ उपनिषद मध्ये बृहदारण्यक उपनिषदलाई दसौं मुक्तिका मानिएको छ र यसको रचना इशापूर्व ७०० तिर भएको अनुमान गरिन्छ । बृहदारण्यक उपनिषदमा लेखिएको थियो। अहम् ब...

ADVAIDAM

Namaste and welcome to the website of Vedantic Study Group of Hindu Temple of Greater Chicago. This group was started in June 2007 by a handful of students who started to listen to the pre-recorded classes of Bhagavad Geeta by Swami Paramarthananda. Since then, this group has continued to grow and study Upanishads and other vedic philosophies under the guidance of Swami Paramarthananda. When the pandemic started in 2020, the group was at the very end of Mandukya Upanishads – just two classes short of completing the Upanishad. Due to pandemic, in person classes were suspended. Soon after we started to listen to Swamiji’s classes online, enabling other students across the globe to join and benefit from Swamiji’s teachings. So far, we have listened to many of Swamiji’s speeches given on special occasions like Guru Purnima, New Years and Maha Sivaratri. In 2021, we started to listen to Bhagavad Gita summary taught by Swamiji in Sanskrit College. Since June 2007, this group has completed the following classes by Swami Paramarthananda: • Bhagawat Gita (243 classes) • Tattvaodha (22 classes) • Atmabodha (30 classes) • Dhakshinamurti Sosthram (21 classes) • Mundaka Upanishad (38 classes) • Kena Upanishad (12 classes) • Katha Upanishad (45 classes) • Prashna Upanishads (22 classes) • Kaivalya Upanishads (13 classes) • Upadesa sara by Ramana Maharishi (11 classes) • Sad-darshanam by Ramana Maharishi (24 classes) • Taitreya Upanishad (51 Classes) • Mandukya Upanishad and Karika (81 C...

20 Best Sanskrit Quotes & Shlokas With Meaning In English

This is a collection of famous Sanskrit quotes on Yoga, Karma, and Dharma with their meaning and transliteration in English. Sanskrit is one of the oldest languages of the world and Vedic Sanskrit was a language that dominated the major part of the Indian Subcontinent in ancient times. Thus it is no wonder that Sanskrit quotes embody the essence of ancient Indian philosophy and thought. The Vedas including the oldest of them all, Rigveda, are in Sanskrit, and so are the Upanishads, and the Table of Contents • • • • • Timeless Sanskrit Quotes Here is a collection of Sanskrit quotes that are true gems of wisdom. We present you with an invaluable collection of timeless Sanskrit quotes, from the ocean of India’s philosophy, religious thought, and ancient culture. These Sanskrit quotes in many ways represent the very spirit of India, its Dharma, and Karma. These quotes have stood the test of time across thousands of years, and are relevant even today, and shall be relevant in the future too. Sanskrit Quotes | The Mahavakyas | Sanskrit Quotes In English There can be no better way to start, than with the Four Mahavakyas or great sayings. The Mahavakyas are profound Sanskrit shlokas that embody the essence of the spiritual and religious thoughts of Hinduism, especially those of Advaita Vedanta. The Mahavakyas are found in the The first Mahavakya with which we begin our list of Sanskrit quotes is taken from the Aitareya Upanishad, of the Rigveda. 1. प्रज्ञानम् ब्रह्म Prajñānam Brah...